Six Sigma Green Belt - eLearning (eksamen inkluderet)
3.900,00 DKK
Six Sigma Green Belt-kurset fokuserer på at give de studerende en forståelse af de forskellige Six Sigma-værktøjer og -teknikker, der er nyttige til at forbedre produktionsprocessen og minimere fejl i det endelige produkt med et større fokus på den praktiske implementering af disse værktøjer og teknikker i organisationen.
Om Six Sigma
Six Sigma er en datadrevet, kundefokuseret og resultatorienteret metode, der bruger statistiske værktøjer og teknikker til at eliminere fejl og ineffektivitet for at forbedre processer systematisk. Det er en systematisk måde at måle og analysere forretningsprocesser for at identificere de kritiske faktorer, der påvirker forretningsresultater, og dermed forbedre processerne og etablere kontrol omkring de forbedrede processer.
Six Sigma er et bredt accepteret kvalitetskoncept i dagens erhvervsliv. Six Sigma begyndte sin rejse i 1980'erne som en datadrevet metode til at reducere variation i elektroniske fremstillingsprocesser hos Motorola Inc. i USA. Six Sigma blev berømt, da Jack Welch gjorde det til en central del af sin succesfulde forretningsstrategi hos General Electric i 1995. I dag anvendes det som en metode til forbedring af forretningspræstationer over hele verden i forskellige industrier, herunder almindelig fremstilling, byggeri, bank og finans, sundhedspleje, uddannelse, regering, KPO/BPO, IT/software. I øjeblikket implementerer IT/ITES-sektorens virksomheder dynamisk Six Sigma, og det er ikke længere begrænset til fremstillingssektoren.
Six Sigma bruger et sæt af kvalitetsstyrings- og statistiske metoder og skaber et team af eksperter inden for organisationen med specifikke færdigheder, der er nødvendige for at udføre Six Sigma-projektet. Hvert Six Sigma-projekt, der gennemføres i en organisation, følger en veldefineret sekvens af faser med kvantificerbare værdimål, f.eks. reduktion af procescyklustid, omkostningsreduktion, forøgelse af kvalitetsvurdering/kundetilfredshedsindeks, reduktion af fejlprocenter.
Vigtige fordele ved Six Sigma
- Six Sigma hjælper virksomheder med at reducere omkostninger og forbedre produktiviteten.
- Six Sigma forbedrer kvaliteten af projektresultaterne ved at reducere ineffektivitet og fejl.
- Six Sigma øger kundetilfredsheden og -loyaliteten.
- Certificerede Six Sigma-professionelle kan hjælpe med at øge investeringsafkastet betydeligt.
DMAIC og DMADV
To tilgange til Six Sigma
DMAIC
DMAIC is a data-driven Six Sigma methodology for improving existing products and processes. The DMAIC process should be used whenever an existing product or process can be improved to meet or exceed customer requirements. The DMAIC methodology consists of five phases:
- Define - Define project objectives and deliverables (internal and external).
- Measure - Measure the process to determine current process performance (baseline).
- Analyze - Discover the root causes of defects.
- Improve - Improve the process by eliminating defects.
- Control - Control future performance.
DMADV
Is a common DFSS (Design for Six Sigma) methodology used to develop a process or product that does not yet exist in the company. DFSS is an application of Six Sigma that focuses on the design or redesign of the various processes used in the manufacture of products or delivery of services by considering customer needs and expectations. DMADV is used when the existing product or process does not meet the customer specification or Six Sigma level, even after optimization with or without using DMAIC. DMAIC methodology consists of five phases:
- Define the project objectives and customer deliverables
- Measure the process to determine the current level of performance
- Analysis and determine the root causes of defects
- Design the process in detail to meet customer needs
- Validate the performance of the design and its ability to meet customer needs
Kursus tidsplan
Introduktion til Six Sigma
Lektion 01
- Historie om kvalitet (Deming, Juran, JIT, Ishikawa, Taguchi osv.)
- Udviklingen af Six Sigma
- Definition af Six Sigma - filosofi og målsætninger
- Overblik over Six Sigma DMAIC-processen
- Interessenter og oprettelse af et Six Sigma-projekt
- Identifikation og dokumentation af interessentkrav
- Identifikation af interessenter og kunder
- Dataindsamling og -analyse
- Bestemmelse af kritiske krav
- Kriterier for projektvalg
- Etablering af præstationskriterier
- Brug af økonomiske kriterier til at evaluere projektfordele
- Maksimering af projektfordele for organisationenProjektplanlægning
Lektion 02
- Creating Project Charter
- Negotiating Charter
- Managing team dynamics
- Initiating teams
- Stages of team development
- Maslow's hierarchy of needs
- Motivation techniques
- Conflict Resolution Techniques
- Management / Leadership styles
- Roles played by people in a project
- Key tools for project management and planningSix Sigma-metodologi - Definition
Lektion 03
Indtastninger
- Behov for Six Sigma-projekt, sponsorering af øverste ledelse, kernehold identificeret
Værktøjer
- Organisationshierarki
- Overordnede proceskort
- Overordnede pareto-diagrammer
- Værktøjer til idégenerering og kategoriseringOutput
- Project charter
- Established metrics
- Problem definition
- Roles and responsibilitiesSix Sigma-metodologi - Måling
Lektion 04
- Målsætninger for målefase
Indtastninger
- Resultaterne af Definer-fasen
Værktøjer
- Data collection tools and techniques
- Measurement scales
- Validation techniques (R & R measurements)
- Statistical distributions
- Data mining
- Charts
- Process map
- Stakeholder tools
- Process costsOutput
- Well-defined processes
- Baseline process capability
- Process parameters affecting CTQs
- Cost of poor quality (COPQ)
- Measuring systemSix Sigma-metodologi - Analyser
Lektion 05
Målsætninger for analysefasen
Indgange
- Resultater af målefaseVærktøjer
- Ishikawa-diagram
- Fejltype- og effektanalyse
- Hypotesestudie
- Kapabilitetsstudie af processer
Output
- Primære årsager til fejl
- Specifikke og almindelige årsager til variation
- DPMO og sigma-niveauSix Sigma-metodologi - Forbedre
Lektion 06
Indtastninger
- resultater af analysefasen
Værktøjer
- Afkast af investering
- Løsningsdesignmatrix
- Forsøgsdesign
- Taguchis robusthedskoncepter
- Metode til responsflade
- Værktøjer til projektplanlægning og -styring
- PrototyperOutput
- Cost/benefit for different solutions
- Selection of solutions for implementation
- Implementation planSix Sigma-metodologi - Kontrol
Lektion 07
Inputter
- resultater af forbedringsfasenVærktøjer
- Control plan
- Statistical process control
- Lean enterprise
- 5S
- Kaizen
- Kanban
- Total productive maintenance
- Re-analysis of measurement systemsOutput
- Implementerede løsninger
- Revideret målesystem
- Kontrolplan for fortsatte fordele
- Forbedrer proceskapabilitet
- Lærte lektionerCase Studies 01
Case Studies
Case Studies del 1
Case Studies 02
Case Studies
Case Studies del 2
Case Studies 03
Case Studies
Case Studies del 3
Læringsresultater
Under Six Sigma Green Belt-certificeringskurset vil deltagerne kunne udvikle:
Koncepter
Forstå koncepterne, implementeringen og målene med Six Sigma. Træn, dokumenter, overvåg, reager og afstem systemerne.
Procesforbedring
Være i stand til at bruge en struktureret tilgang til procesforbedring i deres organisationer
DMAIC
Færdighed i brugen af DMAIC-metodologien (Definer, Mål, Analyser, Implementer og Kontroller)
Kontrol af defekter
Færdighed i at forudsige, forebygge og kontrollere fejl i en proces. Forståelse for elementerne af spild.
Kvalitetsforbedring
Færdighed i at opnå bæredygtig kvalitetsforbedring gennem procesforbedring.
Procesopdagelse
Forståelse af værktøjer til procesopdagelse, variation i processer, reduktion af variation i processer og opnåelse af forudsagte resultater. Evnen til at identificere, måle og analysere procespotentiale
Metodologier
Forståelse af, hvornår man skal bruge hvilken Six Sigma-metodologi. Brug af inferentiel statistik, hypotesetestning. Evnen til at bruge kapabilitetsanalyse og forståelse af brugen af statistisk proceskontrol.
Lean
Kendskab til sammenhængen mellem Lean-værktøjer
Vigtige funktioner
Sprog
Kursus og materiale er på engelsk
Adgang
180 dages adgang til eLearning-platformen når som helst (studier i eget tempo). Findes også i mobilappen.
Videoer
40 videoer af høj kvalitet (cirka 4 timers varighed).
Studievejledninger
8 nyttige studievejledninger (også tilgængelige i downloadbare formater).
Reference
Referencematerialer til at hjælpe dig med at lære.
Certificering
Six Sigma Green Belt officiel certificering inkluderet
Eksamen
Eksamenskupon inkluderet. Gyldigheden følger din adgangslængde til kurset. Vælg din dato når som helst!
Gentagelse af eksamen
Du får tre ekstra chancer for at bestå eksamen uden ekstra omkostninger!
Hvem bør tilmelde sig dette program?
Dette kursus anbefales varmt til medarbejdere og organisationer, som har brug for en standardiseret tilgang til problemløsning for løbende forbedring inden for kvalitetsstyring.
Kontinuerlig forbedringsingeniør
Produktionslinjechef
Kvalitetssikringschef
Senior systemingeniør
Projektleder
Detaljer om eksamen
Eksamensformat
- Flere muligheder
- 90 spørgsmål pr. test.
- Et point for hvert korrekt svar.
- Ingen negative point for forkerte svar
- 120 minutter.
- Online test med tilsyn
Prøven foregår udelukkende online. Du har tre forsøg til at gennemføre eksamen. Det er nødvendigt at booke eksamensforsøget mere end 48 timer i forvejen.
Betingelser
Ingen krav til forudgående viden.
Har du brug for virksomhedsløsninger eller LMS-integration?
Fandt du ikke kurset eller programmet, der ville være til gavn for din virksomhed? Har du brug for LMS-integration? Skriv til os, vi løser alt!